Hyppää pääsisältöön

24.11.2023

Kuva
Henkilö soittaa saksofonia tyhjässä orkersterin harjoitussalissa. Kuva Satu Kivistö
Saksofonisti, klarinetisti, jazz-muusikko, musiikkipedagogi ja Jyväskylä Sinfonian tuottaja pakkasi kamppeensa Italiassa ja tuli vaihto-oppilaaksi Suomeen. Nyt tämä monitaituri organisoi Sinfonian asioita, jotta yleisö pääsee nauttimaan Jyväskylä Sinfonian eri kokoonpanoilla tarjoamista elämyksistä.

Giacomo Angeli istui kaverinsa kanssa bolognalaisessa kahvilassa ja kuunteli kaverinsa innostuneita kertomuksia hänen vaihtarivuodestaan Suomessa. Ei aikaakaan, kun Giacomo osti lentolipun Suomeen, pakkasi matkalaukkunsa ja saapui Helsinkiin klarinetinsoiton vaihto-oppilaaksi nykyiseen Metropoliaan.

Musiikin lisäksi myös kieliopintoja Suomessa

Giacomo Angeli opiskeli aikanaan Italiassa Bolognan yliopistossa ja Akatemiassa.

– Itseasiassa olen suorittanut tosi paljon tutkintoja Suomessa, naurahtaa Giacomo. 

– Opiskelin Metropoliassa saksofonin soittoa, klassista musiikkipedagogiikkaa, jazzia ja Sibelius- Akatemiassa tein maisteriopinnot.

Giacomo pääsi ensiyrittämällä kaikkiin haluamiinsa opinahjoihin, joihin pyrki. Myös taideyliopisto Sibelius-Akatemiaan. Musiikkiopintojensa lisäksi Giacomo huomasi, että Suomessa on vaikea asua ja päästä suomalaisten kanssa kontaktiin, jos ei osaa suomea.

– Metropoliassa oli yksi kitaraa soittava, suomalainen opiskelukaveri, joka oli tosi, tosi ujo. Hän ei puhunut minulle edes englantia. Mutta muutamaa vuotta myöhemmin, kun olin oppinut suomea, yllätyin, kuinka puhelias hän oli. Sitä ennen hän oli sanonut kahden vuoden aikana minulle vain kaksi sanaa: moi ja moi, naurahtaa Giacomo muistellessaan alkuaikojaan Suomessa.

Vastaavan tuottajan pitää hallita yksityiskohdat ja kokonaisuus

Bolognassa tuottajan perusopintoihin kuului paljon yleisiä aineita, esimerkiksi filosofian ja italian opintoja.

– Syventävissä opinnoissa opiskelimme musiikin historiaa, teoriaa ja teknologiaa. Lisäksi opintoihini kuului muun muassa oopperan budjetin hallintaa ja taloushallinnon opintoja sekä taidepsykologiaa. 

Jyväskylä Sinfoniassa Giacomon työnkuva on erittäin laaja ja monipuolinen, mikä edellyttää sujuvaa yhteistyötä eri tahojen kanssa. Vastaavan tuottajan pitää hallita kokonaisuus eli olla kartalla lähes kaikesta.

– Hoidan kaikki kapellimestareihin ja solisteihin liittyvät käytännön asiat matkoista harjoitusaikatauluihin, olen heidän yhteyshenkilönsä sopimuksen aikana ja vastaan kaikkiin heidän kysymyksiinsä.

Giacomon työkuvaan kuuluu konserttien, erikoistuotantojen, kiertueiden ja levytysten suunnittelu ja toteutus alusta loppuun saakka. Tuottaja osallistuu orkesterin tuotantojen digitaalisten tuotantojen suunnitteluun ja toteutukseen sekä ulkopuolisen rahoituksen hankintaan.

– Konserttien järjestämisen lisäksi taustoitan konsertin ohjelmaa ja juonnan avoimia kenraaliharjoituksia, haastattelen muusikoita taiteilijatapaamisissa, teen tiivistä yhteistyötä markkinoinnin ja talouden kanssa, järjestän myös ilmaiskonsertit, lastenkonsertit, päiväkotikonsertit sekä konsertit palvelutaloissa ja ilmoitan muusikoille, kuka tai mikä ryhmä menee minnekin. 

Kuva
Henkilö pitelee saksofonia tyhjässä orkersterin harjoitussalissa. Kuva Satu Kivistö
– Kun produktio tai kausi on mennyt hyvin, siitä tulee niin hyvä fiilis, koska tiedän, kuinka paljon aikaa ja töitä onnistunut lopputulos on vaatinut, kuvailee Giacomo Angeli tuntojaan.

 

– Jyväskylä Sinfonian koko porukalle on tärkeää kehittää musiikkikasvatusta, jotta saisimme myös lapset ja nuoret innostumaan musiikista, alleviivaa Giacomo. 

Taiteilijatapaamiset ennen konserttia ilmoitetaan Jyväskylä Sinfonian kausiesitteessä. Lisäksi Giacomo vinkkaa, että Jyväskylän pääkirjasto tarjoaa eri alojen taitajille Kulttuurilavaa joka maanantai. 

– Esimerkiksi toukokuussa Kulttuurilavalla kävi puhumassa eläkkeelle jäävän huilistimme. Hän kertoi urastaan ja työstään Jyväskylä Sinfoniassa. Itse puolestani olen Kulttuurilavalla vieraana ensi joulukuussa, jolloin kerron omasta urastani sekä minkälaista on työskennellä Jyväskylä Sinfonian hallinnossa. Kutsumme näitä tilaisuuksia Kenraalipausseiksi.

– Teemme kaikki tiivistä yhteistyötä ja tarvitsemme toinen toistamme, summaa Giacomo Jyväskylän Sinfonian tapaa työskennellä.

Olemme valmiita reagoimaan yllätyksiin nopeasti

Konsertin järjestäminen on kuin palapeli. Jokaisen osan pitää osua kohdilleen, jotta konsertti voidaan esittää sovitulla ohjelmalla, solisteilla ja sovittuna päivämääränä.

– Kun suunnittelemme tulevaa kautta tai aloitamme tiettyä produktiota, niin sovin kapellimestarin ja solistin kanssa aikataulut. Toimin heidän yhteyshenkilönään ja pidän homman kokonaisuutena paketissa. 

Vaikka Jyväskylä Sinfoniassa suunnitellaan konsertit etukäteen pienintä yksityiskohtaa myöden valmiiksi, välillä tulee yllätyksiä.

– Jos esimerkiksi huomenna on konsertti ja kapellimestari ilmoittaa tänään, että hän on sairas. Koko ohjelma olisi vaikea vaihtaa, koska yleisö odottaa tiettyä ohjelmaa ja koska muusikot ovat harjoitelleet konsertissa esitettävät kappaleet. Siksi pitää löytää uusi kapellimestari, joka on johtanut ilmoitettua ohjelmaa edes jonkin verran. Silloin vain kapellimestarin olisi opeteltava nopeasti uusi materiaali.

– Mikäli solisti sairastuu, silloin on vaikeampi löytää solistia, joka olisi vapaana, soittaisi samaa soitinta ja osaisi saman teoksen kuin sairastunut solisti. Siksi yleensä solistin vaihtuessa vaihtuu myös pääsoitin ja ohjelmakin, jolloin orkesterin ja kapellimestarin täytyy opetella lyhyellä varoitusajalla uusi teos. Näihin yllätyksiin olemme valmiita reagoimaan, sillä tämä on meidän työtämme, sanoo Giacomo.

Minä todella tykkään työstäni

Vastaavana tuottajana Giacomo on kuin tietotoimisto. Hänelle syydetään muistettavaa tietoa joka suunnasta: asioita, jotka tapahtuvat kuukausien tai vasta vuoden päästä sekä tietysti asioita, jotka ovat hänen pöydällään juuri nyt. Giacomo vakuuttaa pitävänsä siitä, kun on paljon tekemistä ja asiat menevät eteenpäin ja hän odottaa aina innolla työn tulosta.

– Lisäksi olen onnellinen, kun saan työskennellä juuri tässä organisaatiossa. Työni on minulle sydämen asia. Lisäksi minua motivoi, kun näen, että työni on tärkeää muille ja lopputulokselle.

– Kun produktio tai kausi on mennyt hyvin, siitä tulee niin hyvä fiilis, koska tiedän, kuinka paljon aikaa ja töitä onnistunut lopputulos on vaatinut. Lisäksi meillä on Jyväskylä Sinfoniassa aivan mahtava porukka. Kollegat todella arvostavat, mitä teen ja kertovat sen myös, kehuu Giacomo kollegoitaan.

Live-konserteilla ja streamauksilla on oma paikkansa

Giacomon mielestä streamaukset ja live-konsertit eivät ole kilpailijoita keskenään vaan mieluumminkin mahdollisuuksia.

– Mikään ei korvaa minulle live-konserttia. Musiikin aistii koko keho. Konserttikokemukseen kuuluu myös konsertin tunnelma ennen konserttia, väliajalla ja konsertin jälkeen. Minulle tulee vieläkin ihan kylmät väreet muistellessani, kuinka kontrabassot ja matalat äänet resonoivat kehossani orkesterin soittaessa Sibeliuksen sinfoniaa viime kaudella, tunnelmoi Giacomo.

– Streamauskonsertit ovat puolestaan hyvä mahdollisuus niille ihmisille, jotka eivät pääse konserttiin. Lisäksi ne ovat tärkeää oppimismateriaalia. Korona-aikana kävin monta kertaa kuuntelemassa Finnkinossa esitettäviä oopperoita, koska silloin ei ollut mahdollista päästä Metropolitaniin tai konsertteihin. Koin, että streamaukset oli ihan huippujuttu, kertoo Giacomo.


Teksti ja kuvat: Satu Kivistö

Asiasanat: