Hyppää pääsisältöön

18.8.2023

Kuva
Henkilö piirtää tauluun. Kuva Satu Kivistö
Kaisa-Sisko Niemi on työskennellyt vuodesta 2011 alkaen Jyväskylän kaupungilla ensin lastentarhanopettajana ja sen jälkeen pedagogisena johtajana ja apulaisjohtajana 2019 valmistuneessa Kangasvuoren päiväkotikoulussa. Kaisa-Siskon ura sai jälleen uuden käänteen 11.5.2023, kun hän siirtyi Kangasvuoren päiväkodin johtajaksi. Hänellä on tärkeät viestit sekä lasten vanhemmille että varhaiskasvatuksen opiskelijoille.

Pedagogisen johtajan pääasiallisena tehtävänä on vastata pedagogisen osaamisen sekä toimintakulttuurin ja -tapojen kehittämisestä yhdessä johtotiimin kanssa. Kangasvuoressa jaetun johtajuuden kulttuuri on vahva.

– Tämä on hyvin vuorovaikutteista työtä. Teen tiivistä yhteistyötä oikeastaan kaikkien kanssa, joita työssäni tapaan, kuvailee Kaisa-Sisko työtään.

”Jyväskylän varhaiskasvatuksessa työntekijöitä ei jätetä yksin”

Vaikka Kaisa-Sisko tekee jo päiväkodin johtajan tehtäviä, energinen Kaisa-Sisko suorastaan pulppuaa intoa kertoessaan työstään pedagogisena johtajana. Hän kuitenkin korostaa, että työtä tehdään yhdessä eri asiantuntijoiden kanssa eikä häntä, kuten ei muitakaan työntekijöitä, jätetä yksin työtehtäviensä kanssa. Ja juuri yhteistyössä tuntuu olevan laadukkaan varhaiskasvatuksen voima Jyväskylässä. 

Kangasvuoren päiväkotikoulussa toimii 17 lapsiryhmää. Kaisa-Siskon tehtävänä on varmistaa päiväkodin johtajan työparina, että varhaiskasvatusyksikössä toteutetaan laadukasta pedagogiikkaa jokaisena päivänä. 

Hänen tehtäviinsä kuuluu esimerkiksi valtakunnallisten ja Jyväskylän kaupungin omien varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen linjausten tunteminen ja niiden soveltaminen käytäntöön, laadullisten tavoitteiden ja toimintasuunnitelman laatiminen, lapsiryhmien muodostamiseen osallistuminen, poissaolojärjestelyt ja yhtenäisen opinpolun edistäminen varhaiskasvatuksesta perusopetukseen. Pedagogisen johtajan ja apulaisjohtajan kiinnostavia työtehtäviä voisi jatkaa loputtomiin.

– Isossa päiväkotikoulussa on tärkeää, että jokainen työntekijämme tuntee yksikkömme rakenteet ja ne yhteiset käytännöt, arvot ja toimintatavat, jotka koskettavat meistä jokaista. Osaltani edistän keskustelevan toimintakulttuurin toteutumista. 

Kuva
Nainen seisoo ja nojaa kaiteeseen. Kuva Satu Kivistö

– Arjen työssä havainnoin myös sitä, mitä työntekijöille ja lapsille kuuluu. Miten lasten kaverisuhteet voivat ja millä tavalla esimerkiksi lasten osallisuus näkyy toiminnan suunnittelussa. Erilaisissa kohtaamisissa vahvistuu myös ajatus siitä, missä olemme onnistuneet ja mitä meidän pitäisi kehittää.

Kaisa-Sisko kertoo, että heidän työyhteisössään on tietoisesti rakennettu toimintakulttuuria, jossa autetaan toisia ja uskalletaan pyytää apua. Varhaiskasvatuksessa tehtävä työ on tiimityötä. Myös pedagogisten asioiden äärellä kannatetaan yhteissuunnittelua, esimerkiksi erilaisia pedagogisia vuosikelloja ja materiaaleja arvioidaan ja päivitetään tarpeen mukaan yhdessä työntekijöiden kanssa. 

Joka hetki on lapselle oppimisen hetki

Kaisa-Sisko alleviivaa yhteistyön merkitystä myös huoltajien kanssa. Huoltajille kerrotaan esimerkiksi päivittäin, mitä juuri heidän lapselleen kuuluu. Mitä lapsi on päivän aikana oppinut, millaisia tunteita hän on kokenut. Lapsiryhmistä lähetetään kuukausittain huoltajille kuukausikirje ryhmän kuulumisista ja tärkeistä ajankohtaisista asioista. Sen lisäksi huoltajien kanssa keskustellaan lapselle laadittavan yksilöllisen suunnitelman keskusteluissa vähintään kahdesti vuodessa lapsen oppimisesta, vahvuuksista ja mahdollisista tuen tarpeista. 

– Viestini huoltajille on, että suunnittelemme jokaisen hetken päiväkotipäivän aikana tarkasti: millainen päivärytmi lapsiryhmässä on, miten vältämme kiireen tuntua esimerkiksi siirtymätilanteissa, kuinka kasvattajat rakentavat turvallisen luottamussuhteen jokaisen lapsen kanssa, miten harjoitellaan ristiriitatilanteita, tai millaisia leikkiporukoita muodostetaan, ettei kukaan jää tahtomattaan yksin. Kannustan huoltajia aina kysymään ja pohtimaan ääneen, jos jokin asia mietityttää.

”Opiskelija, jos luet somekirjoituksia, suhtaudu kriittisesti sen sisältöön ja muodosta oma käsityksesi työelämästä”

Kaisa-Siskon puheessa korostuu tuon tuosta, kuinka varhaiskasvatuksen toiminta perustuu Jyväskylässä lasten tarpeisiin ja hyvinvointiin: miten kohdataan lapsi aamulla, miten harmeihin vastataan, miten autetaan oppimaan, miten kohdataan huoltajat tuonti- ja hakutilanteissa.

– Me hurmaannumme jokaisena päivänä jokaisesta lapsesta. Iloitsemme lasten kanssa yhdessä uuden oppimisesta ja kasvamisesta. Me tsempataan ja kannustetaan lapsia ja etsitään yhdessä keinoja onnistua. Jokainen hetki on oppimisenhetki. Päivärytmiä, kaverisuhteita, lapsen vahvuuksia ja tunnetaitoja tuetaan jatkuvasti. Ne ovat tärkeimpiä taitoja, joita lapsi tarvitsee myöhemminkin elämässään. Työntekijät tekevät hyvin suunnitelmallisesti työtä, jotta jokaisella lapsella on ryhmässä hyvä olla.

Kaisa-Siskolla on myös vahva viesti varhaiskasvatuksen opiskelijoille ja opiskelijoiksi aikoville.

– Jos luet erilaisia somekirjoituksia, älä ota kaikkea lukemaasi yhtenä totuutena. Varhaiskasvatuksen parissa työskentely on tosi antoisaa. Työyhteisö kannattelee, ja uusi työntekijä saa Jyväskylässä monivaiheisen perehdytyksen työn alkaessa. Saat tehdä tiimissä työtä, joten hyviä vuorovaikutustaitojasi arvostetaan. Me saamme nähdä lasten naurua, iloa ja sen, kuinka he oivaltavat uusia asioita. Se tuo itsellekin paljon työniloa!

Vaikutat niin innostuneelta työstäsi, että on ihan pakko kysyä, suunnitteletko oman lapsesi päivää yhtä suurella intensiteetillä kuin teet sitä töissä.

– No, en todellakaan, kotona olen ihan tavallinen äiti, nauraa Kaisa-Sisko ja kiiruhtaa takaisin töidensä pariin.

Kaisa-Sisko Niemi siirtyi päiväkodin johtajan virkaan 11.5.2023 Kangasvuoren päiväkotikoulussa.


Teksti ja kuvat: Satu Kivistö
 

Asiasanat: