Hyppää pääsisältöön

Voit suodattaa hakutuloksia valitsemalla halumiasi suodattimia haun yhteydestä.

Jyväskylä Suomen toiseksi vetovoimaisin kaupunki

Jyväskylän kaupunki on tänään julkaistun T-Median tekemän tutkimuksen mukaan Suomen toiseksi vetovoimaisin kaupunki. Ainoastaan Tampere nousee Jyväskylän edelle. Jyväskylä on tuloksissa tasapisteissä Kuopion kanssa.

- Tämä on ilman muuta hieno uutinen kaupungillemme.

Asiasanat:  
imagotutkimus
tutkimus
Kuva
Jyväskylän satama kylpee talvisessa auringonpaisteessa, lumikerros peittää jäätyneen järven.. Kuva Ari Heinonen

Jyväskylän kaupunki kokoaa asukaspaneelin arvioimaan talouden tasapainottamistoimien vaikutuksia kuntalaisten arkeen

Asukasosallisuuteen ja asukkaiden vaikuttamismahdollisuuksiin etsitään uusia keinoja Jyväskylässä. Tulevana keväänä arvioidaan talouden tasapainotuksen vaikutuksia asukkaiden elämään kokoamalla eri ikäisistä ja eri puolilla kaupunkia asuvista asukkaista koostuva asukaspaneeli. Kolahtaako kutsukirje paneeliin sinun postilaatikkoosi maaliskuussa?

Jyväskylän kaupunki on valittu mukaan Sitran rahoittamaan asukasosallisuutta edistävään kokeiluun, jossa satunnaisotantaa hyödyntämällä kootaan eri

Asiasanat:  
osallisuus
osallisuuspalvelut
talouden tasapainotus
Kuva
Neljä ihmistä keskustelemassa pöydän ääressä ruokalatilassa ja taustalla muita keskustelijoita. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Jyväskylän kaupunki on kaupallistanut innovaationsa ulkovalaistuksen tilannekuvatyökalusta

Jyväskylän kaupunki on kehittänyt ulkovalaistuksen ylläpidon ja investointien ohjaamiseen tarkoitetun tilannekuvatyökalun. Uudeksi kumppaniksi ja työkalun jatkokehittäjäksi on valittu Jyväskylässä toimiva C2 SmartLight Oy. Työkalun kaupallinen julkistaminen tehtiin Paviljongissa järjestettyjen Jyväskylän sähkömessujen yhteydessä.

Ulkovalaistuksen ylläpidossa muutos kaasupurkauslamppuja käyttävistä valaisimista led-valonlähteisiin on valtava.

Kuva
Katuvalaistus Jyväskylän Yliopistonkadulla. Kuva Jiri Halttunen

Konnegroup aloittaa Jyväskylän Lintukankaan alueen ensimmäisen tuotanto- ja toimitilan rakentamisen loppukesästä 2024

Kuljetusalan yritys, logistiikka- ja bioenergiapalveluita tarjoava Konnegroup aloittaa Jyväskylän Lintukankaan alueen ensimmäisen tuotanto- ja toimitilan rakentamisen tavoitteen mukaan loppukesästä 2024. Lintukankaalle sijoittumispäätöksen tehnyt yritys on varannut näkyvän paikan VT4 varresta.

-    Liikenneyhteydet ja liiketoiminnallemme keskeinen sijainti olivat tärkein valintaperuste, Jyväskylä ja moottoritien läheisyys Lintukankaalla o

Kuva
Konnekuljetuksen rekat ulkona rivistössä. Kuva Konnegroup

Jyväskylän kaupunki, TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team Oy ja Toyota Mobility Foundation ovat perustaneet Central Finland Mobility Foundation -säätiön

Jyväskylän kaupunki, TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team Oy ja Toyota Mobility Foundation ovat perustaneet uuden yhteisen säätiön, jonka tarkoituksena on edistää Jyväskylän kaupunkikehityshankkeita. Säätiön ensimmäinen kokous pidettiin perjantaina 19.1.2024 Jyväskylässä. Uuden säätiön nimi on “Central Finland Mobility Foundation”, josta käytetään lyhennettä "Cefmof".

Säätiön keskeisenä tarkoituksena on edistää hiilineutraalin, kestävän ja monipuolisen yhteiskunnan toteutumista.

Asiasanat:  
resurssiviisaus
Kuva
Vasemmalta oikealle Lauri Perämäki, Timo Koivisto, Haruka Arai ja Tomohiro Nakano.

Sähköautojen latauspisteitä löytyy myös kaupungin yleisiltä alueilta

Resurssiviisaassa Jyväskylässä panostetaan sähköautoiluun. Recharge, Jyväskylän Kaupunki ja ALVA Oy ovat olleet mukana avaamassa yli 30:tä sähköauton latauspistettä, joissa voit ladata jopa 300kW teholla.

Kaikille avoin sähköautojen latausverkosto on kasvanut tänä vuonna Jyväskylässä.

Asiasanat:  
resurssiviisaus
Kuva
Sähköautojen latausasema. Kuva Kirsi Immonen

Ilmapuntari osoittaa suotuisia tuulia kulttuurikaupunki Jyväskylän kehitykselle

Jyväskyläläiset ovat tuoreen selvityksen mukaan ahkeria kulttuurin harrastajia. Yleisimmin käytettyjä kulttuuripalveluita ovat kirjastot, keikat ja viihdekonsertit sekä elokuvat. Kirjastoa käyttää kuukausittain 42 % ja vuosittain 79 % vastaajista. Jyväskyläläiset ovat myös melko tyytyväisiä kaupungin kulttuuritarjontaan, joka saa vastaajilta keskiarvon 8,1.

Valtaosa, eli peräti 85 % kokee saavansa erilaisiin kulttuuripalveluihin käyttämälleen rahalle hyvin vastinetta ja 80 % on valmis suosittelemaan Jy

Asiasanat:  
kulttuuribarometri
kulttuurisuunnitelma
kulttuurikaupunki
jyväskylän kaupungin kulttuuripalvelut
asiakaskysely
asukaskysely
Kuva
Nuori maalaa graffitia seinään. Kuva Miia Lyyra