Hyppää pääsisältöön
Kuva

Koronan vaikutuksia liikuntapalveluihin

Katso koronaviruksen vaikutukset liikuntapalveluihin Koronaviruksen vaikutukset liikuntapalveluihin -sivulta.

 Kaupunki järjestää joka arkipäivä maksuttomia liikuntaryhmiä etäyhteyksin, jotka on kohdennettu etenkin senioreille. Tutustu etäliikuntaryhmien tarjontaan ja osallistumisohjeisiin osoitteessa Etäliikuntaryhmät.

Noudatamme palveluita järjestäessä THL:n antamia suosituksia koronaviruksen ehkäisemiseksi.

Pidätämme oikeuden muutoksiin.

Etäjumppaa turvallisesti kotona

Etäliikuntaryhmät ja liittymisohjeet on siirretty omalle etäliikuntaryhmät-verkkosivulle.

Sivulle pääset tästä etäliikuntaryhmät-linkistä.

Maksuttomia tasapaino- ja lihaskuntotestejä

Jyväskyläläisille senioreille on tarjolla tasapaino- ja lihaskuntotestejä eri puolilla kaupunkia. Testauksien tavoitteena on kartoittaa senioreiden kaatumisriskiä ja helpottaa oikean liikuntatavan ja -ryhmän valitsemisessa. Testit toteutetaan kokonaisuutena, joka sisältää kaatumisseulan, puristusvoimatestin, reisilihasten voimaa mittaavan tuolista ylösnousutestin sekä tasapainotestin. 

Testejä järjestetään seuraavan kerran:
torstaina 26.8.2021 kello 10.00-13.00 Viitaniemen liikennepuistossa. Testiin varataan aika paikan päällä.

Tulemme tässä ilmoittamaan seuraavat testipäivät heti niiden varmistuttua.

Testejä järjestetään noin kerran kuukaudessa erillisinä testauspäivinä tai mahdollisten tapahtumien yhteydessä.

Noudatamme testeissä THL:n antamia suosituksia koronaviruksen ehkäisemiseksi. 

Lisätietoja ja ennakkoilmoittautuminen 

senioriliikunnan vastaava liikunnanohjaaja Lotta Lepoaho  
p. 050 311 8915, lotta.lepoaho[a]jyvaskyla.fi 

Vesijumpista kuntoa nivelystävällisesti

Vesijumppa tapahtuu hartiansyvyisessä vedessä ja siinä käytetään erilaisia välineitä sekä helpottamaan liikkumista vedessä, että lisäämään veden vastusta ja näin tehostamaan harjoitusvaikutusta. Tavoite on kestävyyden, lihasvoiman ja liikkuvuuden parantaminen sekä energiankulutuksen lisääminen matalassa vedessä. Vesijumppa on turvallinen ja tehokkaasti energiaa kuluttava liikuntamuoto, joka on nivelille ystävällinen. Vesijumpparyhmät soveltuvat myös aloittelijoille.

Jyväskylän kaupungin liikuntapalvelut järjestää eri kaupunginosista maksuttomia uimahallikuljetuksia AaltoAlvariin. Lisätietoja uimahallikuljetuksista.

Lihasvoimaa seniorikuntosalilta

Säännöllisellä ja oikein suunnitellulla kuntosaliharjoittelulla on monia edullisia vaikutuksia ikääntyneen ihmisen toimintakykyyn. Arkielämän kannalta tärkeimpiä ovat lihasvoiman
ja -kestävyyden lisääntymisen lisäksi parantunut tasapaino, luiden lujuus ja päivittäisten toimintojen vähäisempi kuormittavuus.

Ohjattu harjoittelu seniorikuntosalilla on tehokasta, mutta turvallista myös senioreille. Harjoittelun tuloksellisuutta seurataan toimintakykymittauksilla. Kuntosaliharjoitteluun yhdistetään myös tasapainoharjoittelua.

Seniorikuntosalilla harjoittelu edellyttää kykyä liikkua itsenäisesti tai apuvälineillä. Suositeltavaa on neuvotella oman lääkärin kanssa ennen kuntosaliharjoittelun aloittamista.

Seniorikuntosalitoimintaa on liikuntapalveluiden toimipaikoissa eri puolilla kaupunkia. Harjoitella voi omatoimisesti tai erilaisissa ryhmissä. 

Senioreiden sali- ja ulkoliikunta

Tarjolla on

  • tasapaino- ja voimajumppaa kevennettynä toimintakyvyltään heikommille
  • tasapaino- ja voimajumppaa niille joiden toimintakyky on lievästi alentunut
  • senioritanssia, joka on piiritanssin ja tanhun välimuoto, missä myös käytetään seuratansseja.
  • ulkoliikuntaryhmiä, joissa harjoitetaan lihasvoimaa sekä tasapainoa

Kaikissa saliliikunnan ryhmissä harjoitetaan lihasvoimaa ja liikkuvuutta sekä tasapainoa.

Lisätietoja

Vastaava liikunnanohjaaja, senioriliikunta
Lotta Lepoaho
p. 050 311 8915, lotta.lepoaho[a]jyvaskyla.fi