Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylä Sinfonia facebookissa Jyväskylä Sinfonia Twitterissä Jyväskylä Sinfonia Instagramissa
Haku
Jyväskylä Sinfonia » Orkesteri » Muusikot » 10/2017 Gil Shaked-Agababa

Gil Shaked-Agababa, klarinetti


”Orkesterissa soittamisessa parasta on suora yhteys kollegoihin ja koko orkesteriin. Opettaminenkin voi olla tyydyttävää, mutta riippuu aina oppilaasta, ottaako hän vastaan sen, mitä annat vai ei. Yhdessä soittamisessa sen sijaan on heti yhteys. Otamme ja annamme toisillemme jatkuvasti nopealla tahdilla, mikä on hyvin inspiroivaa.”

Gil Shaked-Agababa syntyi Israelin Tel Avivissa vuonna 1985. Gil oli perheen ainoa lapsi, mutta nykyisin hänellä on vanhempiensa kautta myös nuoret sisar- ja velipuolet. Molemmat vanhemmat työskentelivät musiikkialalla: isä lyömäsoittajana jazzin ja maailmanmusiikin parissa ja äiti lyhyen aikaa laulajana popgenren puolella. Lapsuus olikin täynnä musiikkia, ja Gil nautti erityisesti laulamisesta. Klassista musiikkia ei sen sijaan kotona juuri kuunneltu, ja kun kiinnostus siihen heräsi 9-vuotiaana, Gil hankki itse tarvittavat cd-levyt kotiin. Oman instrumentin valintaan liittyy hassu tarina. ”Lapset usein valitsevat soittimensa hyvin outojen seikkojen takia. Soitin saattaa olla kivanvärinen tai soitonopettaja mukavampi kuin toinen. Omalla kohdallani asia liittyy isoisääni, joka soitti klarinettia, mutta kuoli jo ollessani kolmevuotias, joten tuskin tunsin häntä lainkaan. Mutta ollessani kahdeksan löysin hänen instrumenttinsa isoäitini luota, ja valinta oli sillä selvä. Sain toki eri soittimen itselleni, sillä isoisän soittimet olivat lojuneet kauan käyttämättöminä kellarissa ja vaativat korjausta.”

Soitinvalinnan jälkeen Gilin isä valitsi tarkan seulan läpi sopivan konservatorion ja opettajan tyttärelleen, ja opettaja-oppilassuhteesta muodostui pitkä ja tiivis. Gil harjoitteli saman opettajan kanssa seuraavat kahdeksan vuotta kahdesti viikossa ja soitti samanaikaisesti myös puhallinorkestereissa. ”Olin melko laiska harjoittelija ensimmäisinä vuosina. Ilman opettajaani, joka oli hyvin tiukka, minusta tuskin olisi tullut muusikkoa, joten olen hyvin kiitollinen hänelle. Jos olet lahjakas, voit selviytyä ensimmäisistä vuosista ilman ahkeraa harjoittelua, mutta jossain pisteessä on tehtävä päätös musiikkiin panostamisesta.” Mennessään lukioon 14-vuotiaana Gil oli valinnan edessä, ja rakas judoharrastus oli jätettävä pois musiikin tieltä. Ystävien kanssa vietettävästä ajasta sen sijaan ei tarvinnut tinkiä, sillä suurin osa kavereista oli mukana orkesteritoiminnassa jo valmiiksi. Yhä edelleen hänen kaksi parasta ystäväänsä ovat perua ensimmäisen soitto-opettajan oppilaskaartista.

Lukion jälkeen Gil aloitti opinnot Saksan Kölnissä, jossa viihtyi yhteensä yli 10 vuotta. Työtä löytyi musiikkikoulun opettajana ja kamarikonserttien soittajana, ja elämä saksalaisen jazzpianisti-poikaystävän kanssa oli onnellista. Pikku hiljaa alkoi kuitenkin tuntua siltä, että työskentelyä orkesterissa olisi vielä kokeiltava. Sen oli vain tapahduttava muussa maassa kuin Saksassa, jossa klarinettien kohdalla on käytössä erityinen, historiallinen systeemi, mikä käytännössä estää muunmaalaisten klarinetistien pääsyn saksalaisiin orkestereihin. Sen vuoksi Gil päätti hakeutua Sibelius-Akatemiaan tutun Harri Mäen oppiin, sillä aiemmat vierailut Suomessa olivat saaneet hänet ihastumaan maahan. ”Nautin suunnattomasti uudelleen opiskelusta myöhäisemmällä iällä. Koska olin jo valmistunut, saatoin vain opiskella ilman paineita. Se tuntui luksukselta!” Opinnot ovat vielä kesken, mutta Gil toivoo saavansa ne päätökseen pian, ehkä jo tänä syksynä.

”Minulle oli selvää, että jos saan Suomesta työpaikan, olisin hyvin onnellinen.” Päästyään Jyväskylä Sinfonian jäseneksi elokuussa 2016 Gil on pistänyt merkille orkesterin erityislaatuisen ominaisuuden – upean työskentelyilmapiirin. ”Tunnen, että Suomi on myös hyvin avoin kaikenlaisille taiteellisille ideoille, niin kokeiluille kuin perinteisillekin jutuille. Täällä on hyvin kiinnostunut yleisö, minkä näkee täysinä konsertteina. Saksassa on vahvat perinteet klassisessa musiikissa, ja myös yleisön maku on konservatiivisempaa. Siellä on vähemmän mahdollisuuksia soittaa nykymusiikin teoksia.”

Uusi kotikaupunki ei ole vielä täysin avautunut Gilille, sillä päivittäinen kulkureitti vie pitkälti kotoa Kolmikulmaan ja takaisin. Kiitos kollegoiden, kaupunkia ympäröivä luonto on kuitenkin tullut hänelle tutuksi. ”Luonto on todella kaunis, paljon metsiä. Olen käynyt Laajavuoressa hiihtämässä, jossa soittokaverini Timo, June ja Kaisamari ovat minua opettaneet. Odotan jo ensi talvea ja uusia hiihtoreissuja!” Muihin liikuntaharrastuksiin kuuluu orkesterin sählyn lisäksi aikuisten telinevoimistelu, jossa muun muassa käsilläseisonta opettaa hyvää kehonhallintaa.

Marraskuisen solistikonserttinsa teosta, Carl Nielsenin klarinettikonserttoa, Gil kuvailee yhdeksi instrumenttinsa mielenkiintoisimmista sävellyksistä. Konsertto on yksi niin sanotuista ystävyysteoksista eli sävellyksistä, jotka on kirjoitettu jotakuta tiettyä henkilöä ajatellen. ”Se antaa sinulle aina jotain enemmän, jolla ymmärtää teosta, kun tiedät jotain soittajasta, joka inspiroi säveltäjää. En ole tätä aiemmin ammattimaisesti esittänyt, mutta soitin teoksen Kölnistä valmistuessani. Otin sen silloin suurena haasteena, joten nyt on mukavaa pystyä palaamaan siihen uudelleen. Teoksen haastavuus ei tosin ole kadonnut mihinkään tällä välin.”


Jyväskylä Sinfonia
Puistokatu 2 A
40100 Jyväskylä
Kaupungin vaihde: 014 266 0000
www.jyvaskylasinfonia.fi
Sähköposti: jkl.sinfonia[at]jkl.fi

Copyright © 2017 Jyväskylä Sinfonia. Sivun alkuun